گفتوگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر
سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمیدارد، میگوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوههای نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.
به گزارش ایران تئاتر، چهلودومین جشنواره تئاتر فجر در بخش خیابانی شاهد بیش از صد اجرا از سراسر کشور است. نمایش 25 دقیقهای «نقطه سر خط» به نمایندگی از کردستان توانسته است با کسب عنوان برگزیده جشنواره مریوان، راهی این رویداد بینالمللی شود.
بر اساس جدول اجراها، این نمایش، دهم بهمن از ساعت 11 در ایوان انتظار میدان ولیعصر و از ساعت 16 همان روز در پهنه رودکی میزبان مخاطبان بوده است. همچنین «نقطه سر خط» یازدهم بهمن از ساعت 16 در برج آزادی نیز بهعنوان آخرین اثر اجرایی، پایاندهنده بخش خیابانی جشنواره فجر خواهد بود.
کارگردان و نویسنده «نقطه سر خط» درباره این اثر گفت: «داستان این نمایش را سه فرد از دنیا رفته در عالم برزخ بهپیش میبرند، افرادی که میخواهند با برگشتن به دنیا، فرصتی برای جبران گناهانشان به دست آوردند. در کنار آنان نیز کودک قربانی جنگ در قالب فرشتهای کوچک در جستوجوی انسان بیگناه است.»
حسینی با بیان اینکه این نمایش میکوشد تا با درگیر کردن ذهن مخاطب، غنیمت دانستن فرصتها را به او یادآوری کند، افزود: «مشارکت مخاطب از ارکان تئاتر خیابانی است که در نقطه سر خط تلاش شده به شکلی مدرن و جدید از تکنیکهای تئاتر بیرونی برای این موضوع استفاده شود چراکه زیادشدن تکرارها در تئاتر خیابانی موجب کاهش تمایل مخاطبان برای پذیرش تغییر است.»
او از تلاش برگزارکنندگان جشنواره 42 برای پیگیری خواستههای هنرمندان و مدیریت بهتر آنان در کاهش هزینه گروهها بهعنوان نقاط قوت این رویداد یاد کرد و گفت: «بهتر است در جشنواره فجر به موضوع شهروندی هم پرداخته شود.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنجهای زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگهای ظالمانه منطقه شدهاند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان میرسد.
کارگردان نمایش «پیوند کوالانسکی»، موضوع این اثر نمایشی را بحران آب دانست و گفت تلاش کردیم به روایت تاثیر پیوند اجتماعی در برونرفت از این معضل بپردازیم.
آیین اختتامیه بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزاری شد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.
سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاعدل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاجقاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگیهای سردار سلیمانی آشنا میشود.
عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه شاهد نمایشهایی بوده که بازیگران از حرکت و بیان خوبی برخوردار بودهاند و ایده و کارگردانی هوشمندانهای نیز داشتهاند، گفت گاهی از کیفیت کارها در شهرهای کوچک حیرتزده میشدم.
داریوش شهبازی، کارگردان و تهیهکننده تئاتر تلویزیونی «بهترین حال» با اشاره به استفاده از انیمیشن و گرافیک در فضاسازی این اثر، داستان خانوادگی آن را که به صورت رادیویی اجرا میشود، از جذابیتهای این اثر بیان کرد.
آرش جمالالدینی کارگردان رادیوتئاتر «سووشون»، این نمایش را روایتی از حضور متفقین و حال و هوای ضد استعماری حاکم بر ایران آن دوره، دانست که اهمیت ایران و خون های ریخته شده در راه استقلال کشور، مایههای دراماتیکی را به آن بخشیده است.